Forside | Tjenester
Digital byggesaksløsning for profesjonelle
Byggesøknaden er et komplett verktøy for digital innsending av byggesøknader, nabovarslinger og planvarslinger til kommunen. Løsningen er utviklet med fokus på funksjonalitet, effektivitet og kvalitet, og er spesielt tilpasset det profesjonelle markedet.
Byggesøknaden støtter alle søknadstyper, både rammesøknader og ett-trinnssøknader. Du kan også sende inn nabovarlinger (via Altinn) og sende planvarsel. Alle kommuner i Norge mottar søknader sendt fra Byggesøknaden.
Byggesøknaden tilbyr Digital Planvarsling, som eneste tjeneste i Norge.
Søknadsløsningen er utviklet i tett samarbeid med DIBK (Direktoratet for Byggkvalitet) og sikrer en digital, trygg innsending av dine søknader. All informasjon som fylles inn via smarte skjemaer og blir validert underveis, slik at søknaden vil være kvalitetssikret for feil og mangler. Det betyr at kommunen vil motta søknader av høyere kvalitet, og du som ansvarlig søker vil kunne oppleve en raskere og enklere søknadsprosess.
Sparer deg for tid
Byggesøknaden tar vare på informasjon mellom skjema og pre-utfyller all felles informasjon. Du sparer derfor tid på skjemautfylling, oppnår god flyt i hele prosessen og mye bedre kvalitet. Byggesøknaden sørger for komplette byggesøknader før de sendes digitalt til kommunen.
Les mer om hvilke type søknader du kan sende inn her.
Les mer om Nabovarsling via Byggesøknaden her.
God prosjektstyring
Verktøyet gir søkerne svært god oversikt over alle prosjekter som er under utvikling og som skal sendes inn til godkjenning hos kommunen. Prosjektstyringsverktøyet gir oversikt over status hos kommunen, samt løpende dialog med de som er involvert i prosjektet. Løsningen tilbyr også en fakturaordning, der man kan dokumentere kostnader og viderefakturere kunden for byggesøknader sendt.
Løsningen er web-basert og krever ingen installering. Prismodellen er stykkprisbasert hvor brukerne kun betaler når søknadene sendes inn. Les mer om priser her.
Byggesøknaden bidrar til verdiskaping og økt effektivitet i håndtering av byggesaker for både små og større aktører innen byggenæringen.
Hvem kan søke via Byggesøknaden?
Byggesøknaden er en søknadsløsning for bedrifter. Det vil si at din bedrift må være registrert i Brønnøysundregisteret og ha et organisasjonsnummer.
Den som sender inn søknader til kommunen er ansvarlig søker. Ansvarlig søker må være et firma, men ditt firma kan ha mange brukere i Byggesøknaden. Byggesøknaden har en fakturaløsning som gjør at man enkelt kan viderefakturere kunder for søknader sendt, dersom det er aktuelt.
Ansvarlig søker kan også sende inn en byggesøknad på vegne av en privatperson. Da må det henvises til dette i følgebrevet som sendes til kommunen, og det må inngås en formalisert avtale mellom partene, privatperson og ansvarlig søker.
Les vår FAQ for detaljer. Den er tilgjengelig for registrerte brukere.
Hvem står bak?
Byggesøknaden utvikles i et samarbeid mellom Ambita og Norconsult Informasjonssytemer (NoIS). Vi har hatt fokus på å utvikle en prosessorientert løsning som skal støtte søkerne i alle faser av byggesaksprosessen. Søknadsløsningen har derfor svært god funksjonalitet som støtter de behov søkerne har i alle faser av en byggesak – fra innhenting av informasjon – til innsending og samhandling med involverte parter.
Basert på mer enn 20 års erfaring og samarbeid med Norconsults nettverk av ansvarlige søkere er Byggesøknaden utviklet for effektivisering og digital distribusjon av byggesøknader med høy kvalitet!
Se video av Byggesøknaden
Se Youtube video av løsningen nedenfor. Du får full tilgang på hele løsningen når du registrerer deg som bruker.
Det er gratis å opprette bruker i Byggesøknaden.
Kontakt
Ønsker du mer informasjon, så ta gjerne kontakt med oss!
Generelle henvendelser: kontakt@byggesoknaden.no
Dag Øyvind Lien, Ansvarlig Eiendomsutvikling, Ambita, E-mail: dol@ambita.com
Håvard Watland, Produkteier, Ambita, E-mail: hwa@ambita.com
Tor Olav Almås, Prosjektleder, NoIS, E-mail: tor.olav.almas@norconsult.com